onsdag 21 februari 2007

Läste Computer Swedens utbildningsbilaga…

(Ursprungligen augusti 21st, 2006)

Och där intervjuades en kvinnlig före detta informatoranställd (numera hos en konkurrent) om kompetensutveckling. Det var en väldigt intressant artikel om något som egentligen inte är något nytt.

Hon trycker på att man måste engagera ledningsgruppen i kompetensutvecklingsarbetet. Vet inte om det är rätt väg att gå. Jag tycker kompetensutvecklingsarbetet skall bedrivas som linjearbete, dvs vara en process som allting annat i organisationen. Precis som det finns en plan för semestrar, en säljplan och en budget så måste det finnas en plan för kompetensutvecklingsarbetet. Om ett sådant arbetssätt, eller övergång till ett sådant arbetssätt kräver ledningsgruppens engagemang och inte bara deras beslut så är det väl så.

Så vad ÄR kompetensutveckling, detta ord som är så välanvänt av utbildningsföretagen?

Kompetensutveckling
När ett företag hittar en ny marknad, en ny produkt eller ett nytt sätt att tjäna pengar så kallar man det för affärsutveckling. Man hittar ett nytt sätt att bedriva den verksamhet på vilken man skall tjäna ihop till hyran och fredagsölen. Förhoppningsvis så är det inte ett slumpmässigt fynd, utan ett medvetet arbete med att utveckla företaget som leder fram till något.

Kompetensutvecklingen kan vara underordnad affärsutvecklingen. När man utvecklar sitt företags produkter eller tjänster så krävs det ibland ny kompetens för att man skall ha bättre chanser att lyckas. Det kan handla om att en säljare läser på, eller gör research om du föredrar det ordet, om en ny potentiell storkund eller en ny branch. På det sättet så ökar möjligheterna att lyckas i säljarbetet. Det kan också handla om att man skickar en bilmekaniker på kurs för att lära sig hur man gör service på en ny speciell bilmodell för att möta biltillverkarens krav på auktorisation av verkstäder.

Ibland kan också affärsutvecklingen ske på grund av kompetensutveckling. Precis som ny teknik kan vara en driver för affärsutveckling kan ny kompetens också skapa nya sätt att bedriva affärerna.

Som vanligt kan man ta dagen som den kommer (arbeta reaktivt) när det gäller kompetensutveckling, men man kan också ha en plan och få lite framförhållning (proaktivt arbete) så man är redo när verksamheten kräver det. Tyvärr är det reaktiva arbetssättet det absolut vanligaste. Man inför ett nytt system, en ny process eller får en ny kund och nu krävs det något annat av företaget och dess anställda än vad det krävdes förra veckan.

Trial and error, learning by doing, stumble and fall.
Om man befinner sig i den absoluta spetsen och gör något helt nytt, det finns ingen att lära sig av, så måste man kanske famla lite i mörkret. Läkemedelsindustrin befinner sig ofta i den sitsen. Som tur är för oss kunder så finns det processer för forskning, tester och lärande inom läkemedelsbranchen innan de börjar sälja produkten till oss kunder.

För oss andra finns det ofta någon som gjort samma sak innan oss. Där det finns erfarenhet finns det kunskap och det finns få skäl att famla i blindo och hoppas på det bästa. Om införandet av den nya tekniken eller inträdandet på den nya marknaden är en del av en plan, så måste kompetensen som krävs vara en del av samma plan. Skall vi köpa kompetensen (hyra in eller anställa någon som redan kan) eller skall vi forska/utbilda fram den? När måste kompetensen finnas tillgänglig och i hur stor omfattning?

Om man börjar se på kompetens som något integrerat i affärsutvecklingen så är man på rätt spår.



Kompetens: Förmåga att att genomföra en uppgift

Inga kommentarer: